Sunday, July 12, 2009

Ya Allah hidupkanlah aku dengan Islam dan Iman

Bismillahirrahmanirrahim..

LailahaillallahMuhammadurrasulullah..

Alhamdulillah.. hari ni aku masih berkesempatan untuk menaip di pojok alam maya ini..buat sekian kalinya.. alhamdulillah Allah masih memberikanku masa.. ya.. masa untuk hambaNya (seluruh manusia) sebelum datangnya masa yang penuh penyesalan (hari akhirat) atau hari kiamat kecil (meninggal dunia).. "Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian" (Surah Wal Asri).. tadi sebelum aku menaip di pojok ni di tv3 ada ditayangkan rancangan Mentor.. penyanyinya sedang menyanyi dgn penuh perasaan.. diikuti dgn gemurhnya para penonton konsert mentor tersebut.. tiba tiba aku teringat surah wal asri ni.. dan serta merta aku insaf.. aku bangkit dari sofa..meninggalkan isteriku dan anakku menuju ke bilik.. di bilik.. aku terngiang ngiang surah wal asri.. Ya Allah.. sesungguhnya apa yg ku tonton tadi adalah salah satu daripada pembaziran masa.. dlm hati aku bertanya sendiri.. aku ni dosa banyak.. kadang2 tertinggal solat.. melambat lambatkan solat.. tapi aku masih punya masa untuk duduk tgk Mentor?.. Astaghfirullah.. tak tahu mengapa tiba tiba aku seperti diingatkan oleh malaikat agar menghargai masa untuk beribadah.. ya..aku tahu beribadah itu penting.. ibadah itulah yang menolong kita di akhirat kelak tika tiada seorangpun penolong kecuali Allah SWT dan Syafaat nabi SAW.. Ibadah itulah yang menerangkan/melapangkan/menyamankan "tempat tidur sementara" kita (kubur) kelak.. tapi aku masih lagi lalai.. nak itu nak ini.. semua DUNIA. kesimpulannya aku LALAI.. entah macammana nak ubat kelalaian aku ni.. bukan sekali dua tapi byk kali..dah solat taubat tak nak tinggal solat.. tapiada juga dlm seminggu terkantoi.. padahal dosa meninggalkan solat itu sgt besar.. Astaghfirullahala'zim..Ya Allah berikanlah aku kerajinan Ya Allah untuk beribadah.. jadikanlah aku kurang tertarik kepada DUNIA tetapi menCINTAI AKHIRAT.. jadikanlah aku org yang merasa cukup dgn apa yang ada.. selamatkan diriku..isteriku.. anakku.. ibuku.. ayahku.. adik adikku.. semuanya tergolong orang yang SELAMAT meniti titian sirat..jadikanlah kamiorang yang berjaya.. Ya Allah.. ampunilah aku.. halalkanlah masa yang kau berikan kepada ku.. halalkanlah Ya Allah.. degup jantung ku.. halalkanlah ya Allah hela nafasku.. Halalkanlah setiap derap langkahku di atas muka bumi MU..

No comments: